2019 Indonezja

Indonezja, Jawa

Prambanan

hinduistyczny zespół świątynny położony w Indonezji na wyspie Jawa, 18 km od miasta Yogyakarta. Zbudowany w IX wieku dla upamiętnienia zwycięstwa Rakai Pikatana władcy Sanjai nad Balaputrą ostatnim władcą Śailendry.


















Borobudur
jest największą buddyjską świątynią na świecie, położoną na wyspie Jawa. 
Powstała na przełomie VIII i IX wieku.

















Yogyakarta - Pałac Sułtana

































Wulkan Bromo
czynny wulkan we wschodniej części Jawy w Indonezji; zaliczany do stratowulkanów. Wysokość 2329 m n.p.m.; średnica krateru ok. 700 m. 






















Z trasy - Jawa






























Indonezja, Bali
























Świątynia Tanah Lot

















Ubud





















Ulan Danu
jest główną świątynią hinduskiego Shaivite Shiva na Bali w Indonezji. Kompleks świątynny znajduje się nad brzegiem jeziora Bratan w górach w pobliżu Bedugul. 

Pura Ulun Danu Beratan to z pewnością jedna z najbardziej rozpoznawalnych świątyń na Bali, której konstrukcja zdobi większość publikacji, folderów i pocztówek poświęconych tej wyspie. To budowla z serii tych, które kojarzą nawet osoby, które nigdy Bali nie odwiedziły. Pod względem architektonicznym budowla nie wydaje się dominować pod żadnym względem wśród innych tego typu obiektów na wyspie, jednakże jej spektakularne położenie na brzegu jeziora ma niewątpliwie duży wpływ na wysoką pozycję zajmowaną w rankingach tutejszych atrakcji. Ten region wyspy charakteryzuje się dużo chłodniejszym klimatem niż pozostałe obszary, a deszcze zdarzają się tam częściej niż gdziekolwiek indziej na Bali. Zdarzają się nawet w porze suchej, więc niedorzecznością byłoby, gdyby mnie nie dopadł w porze deszczowej. I faktycznie – na miejscu przywitał mnie nieprzyjemny, jesienny deszcz – taki z serii uderzających gęstymi strumieniami wody i nie odpuszczających nawet na chwilę. Na szczęście po kilkudziesięciu minutach przestało zupełnie padać, dzięki czemu miałem chociaż okazję zrobić trochę zdjęć bez narażania na szwank sprzętu. Co ciekawe – pomimo całkowicie zachmurzonego nieba oraz ciemnych deszczowych chmur, teren świątyni wypełniony był dużą ilością światła. Robiąc zdjęcia przy takiej pogodzie w Europie, otrzymałbym ponure, bezbarwne fotografie z niewyraźnymi konturami zaciemnionych budowli. Tutaj natomiast uzyskałem wypełnione kolorami ekspozycje z dość wysokim kontrastem.

Pura Ulun Danu Beratan powstała w XVII wieku w wygasłym kraterze wulkanu na brzegu jeziora Beratan. Poświęcono ją bogini Devi Danu - opiekunce jeziora, które stanowi niezwykle ważne miejsce dla Balijczyków, gdyż jest pierwotnym źródłem dla całego systemu melioracyjnego wyspy, składającego się z kanałów nawadniających pola ryżowe i spływających kaskadowo aż na morski brzeg. Balijczycy modlą się więc gorliwie do swojej bogini zwłaszcza o to, aby zadbała, by w jeziorze nigdy nie zabrakło wody. W tym celu w każdy odalan (przypadające co 210 dni urodziny świątyni) wierni zatapiają w wodach jeziora dar w postaci byka. Świątynia położona jest na wysokości 1200 m.n.p.m. co sprawia, że zwykle otaczają ją zbierające się nad jeziorem mgły - patrząc na świątynię odnosi się wrażenie jakby składające się na nią pagody meru, w tym najwyższa, 11 piętrowa, tonęły w chmurach. Okoliczności te wzmacniają efekt wizualny potęgując wrażenie tajemniczości i niezwykłości tego miejsca. Cały kompleks świątynny otoczony jest pięknym, zadbanym ogrodem, w którym również można znaleźć kilka budowli wartych uwagi.























Świątynia Uluwatu





















Kecak Dance









Świątynia Pura Besakih
świątynia hinduistyczna w miejscowości Besakih na zboczu góry Agung we wschodniej części indonezyjskiej wyspy Bali. Uważana za najważniejszą i najbardziej świętą z balijskich świątyń. Pura Besakih powstała jako górska świątynia tarasowa w VIII wieku.

Matka Besakih usytuowana jest na wysokości około 1000 m.n.p.m., u podnóża świętego dla Balijczyków wulkanu Agung. Kompleks powstał najprawdopodobniej już w VIII wieku, a przez kolejne stulecia był nieustannie rozbudowywany – dziś zajmuje ogromny teren obejmujący siedem tarasów. Najwięcej świątyń i sanktuariów  dobudowano na terenie Pura Besakih w okresie pomiędzy XIV a XVIII wiekiem. W XV wieku istotne znaczenie miała tutaj królewska świątynia dynastii Gelgel – wzniesiona ku czci władców uznanych za bogów. Obecnie całość składa się z 30 mniejszych kompleksów świątynnych, w których skład wchodzi ponad 200 sanktuariów połączonych schodami i chodnikami. Centrum zespołu świątynnego stanowi pogoda Pura Penataran Agung, symbolizująca kosmiczną Górę Meru. Tutaj też znajduje się Padmasana, czyli Lotosowy Tron. Na jednym postumencie ulokowane są trzy trony lotosu, oznaczające hinduską trójcę: Brahmę, Wisznu i Sziwę. Cokół każdego Tronu Lotosu jest owinięty tkaniną innego koloru: czerwony oznacza ogień -  żywioł Brahmy Stwórcy; czarny to woda, związana z Wisznu - utrzymującym ład we wszechświecie; biały zaś to eter - żywioł Sziwy niszczyciela.

Na centralny dziedziniec kompleksu wiedzie wspaniała candi bentar, czyli rozszczepiona brama. Tego typu bramy o specyficznym kształcie, obecne w prawie każdej świątyni, według Balijczyków stanowią skuteczną zaporę przeciw demonom - gdyby któryś z nich próbował się przedostać na teren świątyni, rozszczepiona brama natychmiast złączy się, zgniatając go w środku. Mają one też inne znaczenie - Balijczycy uważają, że budowle te symbolizują równowagę we wszechświecie, bilansując skrajne wartości tworzące po zsumowaniu jedną całość, tak jak: dobro i zło, bieda i bogactwo, człowiek chory i zdrowy, kobieta i mężczyzna, człowiek głodny i syty, szczęście i smutek. Na terenie kompleksu każda z regencji ma swoją świątynię, a w niej najważniejsze klany posiadają swoje własne sanktuaria. W ciągu roku w świątyni obchodzi się około 70 świąt opartych na tradycyjnym, 210 dniowym kalendarzu balijskim Pawukon. Najważniejszymi wśród niech są odalany, czyli rocznice poszczególnych świątyń, obchodzone również co 210 dni. Co kilkadziesiąt lat obchodzone są też specjalne odalany.










































Klungkung



















Puputan w Klungkungu
W języku balijskim (walcz do końca) termin odnoszący się do rytualnego samobójstwa popełnianego w obliczu nieuniknionej, a upokarzającej kapitulacji. 18 kwietnia 1908 roku w pobliżu pałacu w Klungkungu, gdzie − po śmierci radży, zastrzelonego przez holenderskich żołnierzy − rytualne samobójstwo popełniło około 200 osób.








Świątynia Goa Lawah Bat


















Świątynia Taman Ayun

Zaskakująco ciekawa świątynia Taman Ayun nie jest tak popularna jak inne balijskie obiekty sakralne i wiele osób nie bierze pod uwagę jej zwiedzania w trakcie pobytu na wyspie. Warto rozważyć jednak wizytę w tym miejscu, zwłaszcza że obiekt położony jest zaledwie 16,5 kilometra od turystycznej bazy w Ubud (miejscowości, którą wybiera na bazę noclegową duża część przyjezdnych), a od Denpasar dzieli je jedynie 19 kilometrów. Mieszkając w Ubud można zaplanować postój w Taman Ayun w drodze powrotnej z tarasów ryżowych Jatiluwih (jest to po drodze).

Na zwiedzanie Taman Ayun mogliśmy poświęcić tylko pół godziny, lecz warto zatrzymać się tutaj nawet na tak krótki czas (obiekt nie jest na tyle duży, żeby przez pół godziny go nie obejść). Trafiliśmy tam pod koniec bardzo deszczowego dnia, stąd otaczające świątynie ogrody prezentowały się dość ponuro w otoczeniu nisko wiszących, sinych chmur. Świątynia powstała w XVII wieku z inicjatywy miejscowego radży I Gusti Agung Anon jako świątynia Królewskiego rodu Gelgel. Wzniesiono ją w tradycyjnym balijskim układzie architektonicznym wywodzącym się z idei trimandali, na który składają się trzy oddzielne miejsca modlitw na otwartym powietrzu. Najważniejszy jest poziom trzeci (utama mandala), czyli wewnętrzny dziedziniec. Nad kompleksem górują liczne meru, czyli przypominające pagody wieże. Mogą mieć 3, 5, 7 ,9 i 11 daszków. W Taman Ayun dwie najwyższe meru (11 daszków) poświęcone są bogowi wulkanu Agung oraz bogowi góry Batukaru, a kolejna (9 daszków) bogowi wulkanu Batur. Całość otacza nietypowa fosa - ten element balijskiej architektury odzwierciedla hinduskie niebo, w którym żyją Bogowie. Fosa dookoła upodabnia budowlę do ogrodowego sanktuarium pośrodku jeziora, co wyjaśnia też jego nazwę (taman oznacza „ogród”).































Tanganan
wieś na wyspie Bali, położona w kabupatenie Karangasem. Jest jednym z bardziej znanych skupisk ludu Bali Aga, pierwotnych mieszkańców wyspy. 






































Kuta










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

1918

  Źródło:      https://www.facebook.com/MojHistorycznyBlogMHB       http://mojhistorycznyblog.pl/ KARTKA Z KALENDARZA 10 listopada 1918 roku...