2008 Izrael

 Izrael

Zatoka Akaba


 Eilat



Morze Martwe





Masada

Masada słynie na świecie jako ostatnie miejsce bohaterskiego oporu przywódców żydowskiego powstania przeciwko Rzymowi w latach 66–74 n.e. Chociaż Masada nie jest wspomniana w Biblii, można przypuszczać (ss. 108–112), że Dawid prawdopodobnie ją znał i wykorzystał jako miejsce schronienia. Dla badaczy Biblii Masada jest świadectwem zarówno techniki jak i sztuki Judei, oraz determinacji i militarnych umiejętności jej rzymskich władców. Obecnie Masada jest dokładnie odkopana, a świadectwa archeologiczne wypełniają życiem zapis dotyczący twierdzy i jej ostatnich dni, jaki przekazał nam historyk z I w. n.e. - Józef Flawiusz. Odnotował on brak dostępu do Masady od strony Morza Martwego, jeśli nie liczyć krętej „wężowej ścieżki” i opisał, jak Rzymianie atakowali ją od zachodu, usypując rampę na skalnej ostrodze zwanej Białym Urwiskiem do momentu, gdy byli już w stanie wciągnąć swoje machiny oblężnicze i zrobić wyłom w fortyfikacjach.

Owo szczególne miejsce to wyizolowany płaskowyż o stromych zboczach wznoszący siç około 410 m nad poziom Morza Martwego. Sam płaskowyż ma około 600 m długości i 320 m szerokości w najdłuższym i najszerszym miejscu. Było to miejsce praktycznie nie do zdobycia, ale zarazem niekorzystne w razie oblężenia z uwagi na brak naturalnych zasobów wody. Hebrajskie słowo Mesada oznacza„twierdzę”, i chociaż najwcześniejsza wzmianka o Masadzie pojawia się w tym brzmieniu około 50r. p.n.e., może być całkiem prawdopodobne, że każdy, kto w czasach starożytnych chronił się na Pustyni Judzkiej i napotkał na swojej drodze Masadę, nazywał ją Mesada - twierdza. W historii ucieczki Dawida od Saula hebrajskie słowa Mesad i Mesuda, oba oznaczające „twierdzę", pojawiają się parę razy. Tak na przykład w 1 Księdze Samuela (23,14) mówi się o Dawidzie, że przebywa w „twierdzach" (Mesadot) na pustyni. W i Księdze Samuela 22,4-5 czytamy:

„Sprowadził ich (swoich rodziców przed króla moabskiego i zamieszkali przy nim przez cały czas pobytu Dawida w miejscu niedostępnym. A prorok Gad doradzał: "Nie pozostawaj w tym miejscu niedostępnym, lecz udaj się do ziemi judzkiej Dawid więc poszedł i przybył do lasu Cheret. Wspomniane w tym fragmencie miejsce ,,niedostępne” (twierdza) zazwyczaj lokalizuje się w Adullam, ponieważ po pierwsze: 1 Księga Samuela (22,1), zaczynająca tą opowieść, mówi, że Dawid schronił się w jaskini Adullam" i po drugie, Adullam jest określone w 2 Księga Samuela (23,13–14) jako „miejsce niedostępne” (Mesuda).

Bez względu na to, czy Dawid był na Masadzie czy też nie, znaleziska ceramiczne wskazują, że miejsce to było zasiedlone od X do VII w. p.n.e. Po raz pierwszy zostało częściowo zabudowane i umocnione około 100 r. p.n.e. przez Aleksandra Jannajosa, króla z dynastii hasmonejskiej. Szczyt swej wspaniałości Masada osiągnęła jednak wówczas, gdy Herod Wielki uczynił z niej swoją królewską rezydencję, szczyt zaś sławy – gdy stała się ostatnim punktem oporu żydowskiego przeciw Rzymianom w 73 r. n.e. Niemałą zasługą Heroda było wykonanie ogromnych zbiorników na wodę, zbudowanych w celu gromadzenia wód opadów zimowych. Podczas wykopalisk na Masadzie w latach 1963 - 1965, niezwykle obfite deszcze byłyby w stanie napełnić cysterny w ciągu zaledwie kilku godzin, gdyby akwedukty wiodące z wąwozów do tych cystern zachowały się w pierwotnym stanie.










Pustynia Judzka

Pustynia Judzka to obszar rozciągający się od wschodniego krańca Pogórza Judei (a więc wzgórz Hebronu, siodła jezorolimskiego i wzgórz Betel) do Morza Martwego i Doliny Jordanu. Pustynia Judzka też obejmuje półpustynne obszary, szczególnie w partiach położonych najbliżej Morza Martwego, ale znaczna cześć Pustyni Judzkiej nadaje się w pewnych porach roku do wypasu owiec. Nie wydaje się, aby w II tysiącleciu p.n.e istniało jakiekolwiek osadnictwo w tym regionie, pomimo korzystnych warunków panujących w Engaddi, a także faktu, że w IV tysiącleciu znajdowała się tam świątynia.

 Uciekający przed Saulem Dawid znalazł schronienie „w miejscach Engaddi” i na „pustyni Engaddi” (1 Sm 24,1, 2). Przypuszczalnie przez „miejsca niedostępne” należy rozumieć jaskinie w rodzaju tej, do której udał się Saul, by zaspokoić swoje potrzeby. W jej najdalszej części ukrywał się Dawid ze swoimi ludźmi (1 Sm 24,4). Dawid wyszedł z czeluści jaskini do Saula i odciął polę jego płaszcza. W ten sposób po raz pierwszy oszczędził Saula mając sposobność zabicia go (1 Sm 24, 1- 7). Wzmianka o zagrodach owczych wskazuje, że podczas zimy pasterze wypadający stada na niżej położonych terenach Pustyni Judzkiej, schodzili na noc w cieplejsze rejony Engaddi i zamykali stada w zagrodach o ścianach z kamieni polnych.




QUMRAN

Podobnie jak Masada, Qumran nie jest wprost wspominane w Biblii, chyba, że było to miejsce znane jako Sekaka bądź też Miasto Soli (Joz 15,61–62). Jednakże, podobnie jak w przypadku Masady, odkrycia tu dokonane po II wojnie światowej, rzuciły wiele światła na świat, w którym narodziło się chrześcijaństwo. To, że w I w. p.n.e. i I w. n.e. istniała grupa Żydów zwanych Esseńczykami, było rzeczą znaną już z dzieł Józefa Flawiusza i innych autorów. Józef Flawiusz, na przykład, podaje szczegółowy opis ich życia i określa ich jako jedną z trzech grup religijnych, istniejących wśród ówczesnych Żydów; dwie pozostałe grupy – to saduceusze i faryzeusze, obie z nich wspomniane są w Ewangeliach. Odkrycia dokonane w grotach w pobliżu Qumran i w samej osadzie dostarczyły pisanych i archeologicznych świadectw istnienia grupy podobnej do essenczyków i często z nimi identyfikowanej. Wśród tekstów literackich znajdowały się hebrajskie rękopisy zawierające fragmenty, a także całe księgi Starego Testamentu, datowane mniej więcej na okres od końca III w. p.n.e. do połowy I w. n.e. i znane jako zwoje znad Morza Martwego.







Jerycho - Góra Kuszenia



Jerozolima





Sanktuarium Wniebowstąpienia





Kościół "Paret Noster"






Widok na Jerozolimę




Kościół "Dominus Flevit"






Złota Brama



Bazylika Narodów




Ogród Oliwny




Grób Maryi





Grobowiec Wielkiego Króla Dawida



Wieczernik




Kościół Zaśnięcia matki Bożej



Menora



Ściana Płaczu




Widoczny na długości 57 m. odsłonięty mur ma swoją kontynuację
w przeznaczonych na modlitwy pomieszczeniach w sekcji dla mężczyzn.





Wzgórze Świątynne











Kaplica Biczowania - Droga Krzyżowa







Via Doloros













Kościół Koptyjski




Bazylika Grobu Pańskiego









Yad Vashem










Kneset



Betlejem

Sanktuarium "Pasterzy"




Miasto







Bazylika Narodzenia









Kościół Franciszkanów







Droga do Groty Mlecznej


Grota Mleczna









Ain Karem



Kościół Nawiedzenia








Kościół św. Jana Chrzciciela






Tel Awiw






Jafta








Cezareia

Budowa Cezarei świadczyła o wielkim postępie technicznym, jaki dokonał się przed końcem I w. p.n.e. Egzystencja starożytnych miast takich, jak Jafa i Dor, była uzależniona od ich umiejscowienia na wybrzeżu i dostępu do pitnej wody. Cezarea stanowiła tryumf techniki, tym bardziej, że ta część wybrzeża nie miała naturalnych warunków, by stać się dogodnym miejscem na stolicę prowincji. Aczkolwiek już kilkaset lat wcześniej była tam mała przystań morska, to dopiero Herod Wielki w latach 22 – 29 p.n.e. zbudował Cezareę, czyniąc z niej ważny port regionu i główną siedzibę królów żydowskich oraz rzymskich prokuratorów władających Judeą. Od czasów Nowego Testamentu do wypraw krzyżowych, Cezarea zachowała swoje ważne strategiczne znaczenie. Jej starożytne pozostałości, nieprzerwanie odkrywane przez archeologów, wywierają wielkie wrażenie na współczesnych turystach i wymownie świadczą o minionej chwale miasta.








Kibuc





Hajfa






Akko









Kana Galilejska








Nazaret
















Kościół Prymatu








Kafarnaum










Kościół Błogosławieństw









Jardenit





Tyberiada









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

1918

  Źródło:      https://www.facebook.com/MojHistorycznyBlogMHB       http://mojhistorycznyblog.pl/ KARTKA Z KALENDARZA 10 listopada 1918 roku...